torstai 23. kesäkuuta 2016

Pelicansin uudistuksista ja somekäyttäytymisestä

Viimeisen kahden kuukauden aikana Pelicansin toimistolta on kantautunut mielenkiintoisia uutisia kun seuran omistajuus sekä johto on käynyt läpi tukun isoja muutoksia. Tapahtumaketju sai alkunsa kun Pasi Nurminen ilmoitti hankkineensa osake-enemmistön ja huipentui eilen logon vaihtumiseen. Ensin mainittu ei ollut mitenkään yllätys, eivätkä sitä seuranneet henkilövaihdokset seuran toimistolla. Sen sijaan logon vaihtuminen tuli ainakin allekirjoittaneelle täysin puun takaa. Olin palannut juuri takaisin Suomeen ja viettänyt matkalla muutaman päivän somevapaan. Uutinen (tai siinä vaiheessa se oli vielä vahva huhu) rakkaan seuran ilmeen muuttumisesta ei aivan ollut sellainen kotiinpaluu kuin olin ajatellut. Logon vaihtumisesta huhuttiin jo noin vuosi sitten, mutta asia kuopattiin lähes saman tien.

Ensimmäinen ajatukseni oli tietenkin että uuden logon on pakko olla aivan hirveä. Eihän vanhaa tuttua logoa voi eikä varsinkaan tarvitse korvata millään.

Sitten alkoi odotus ja totuus paljastui eilen illalla.
Paikallislehden keskiaukeama tänään.
Ensimmäinen aivan oikea ajatus uudesta logosta oli jonkinlainen hämmennys. Ei se vanha tuttu logo, muttei nyt mitenkään rumakaan. Värit pysyivät samoina, mikä on erityisen tärkeää. Olen sisustanut asuntoa turkoosilla ja hankkinut kaikenlaista turkoosia tavaraa. Tykkään turkoosista muutenkin, joten sen jääminen sisustukseen seuran vaihtaessa värejä ei olisi ollut katastrofi, mutta äärimmäisen inhottavaa.

Sitten aloin miettiä voiko taustalla olla jonkinlainen rahastamisen tarve, sillä uusi logo tarkoittaa väistämättä uusia fanituotteita. Pelipaitojen väritys uusittiin vasta vuosi sitten ja hankin tietenkin sen itselleni. Viimeisin paitamalli on mielestäni Pelicansin historian paras, joten pelkäsin koko paidan vaihtuvan aivan liian nopeasti johonkin toiseen. Onneksi paita pysyi samana vaikka logo vaihtuikin. Ja siinä olen monen muunkin twiittaavan fanin kanssa samaa mieltä, että uusi logo näytti heti paljon paremmalta kun sen näki paidassa eikä vain sellaisenaan.

Päätin sitten nukkua yön yli ja miettiä tarkemmin miltä uusi logo näyttää ja tuntuu tänään. Kun näin sen lähempää lehden sivulla, en enää jäänyt pitkäksi aikaa ihmettelemään mistä on kyse. Silmä tottui uuteen logoon varsin nopeasti ja muutos tuntuu onnistuneelta. Logo olisi varmasti pitänyt päivittää jossain vaiheessa, joten miksei nyt. Ja pelkän logon vaihtaminen tuttuun paitaan myös lievensi muutosta. Nimi on ennallaan, samoin värit. En purnaa, näillä mennään. Ja hyvältä näyttää!

Jatkumona logon vaihdokselle katsoin tänään Pelicans TV:n uusimman, lähes tunnin mittaisen jakson. Siinä oli paljon mielenkiintoista asiaa, joten suosittelen uhraamaan hieman aikaa sen katsomiseen jos aihe vain kiinnostaa. Tässä linkki jaksoon. Pääsyy logon vaihtumiseen oli aivan ymmärrettävästi sen päivittäminen nykyaikaan, ei suinkaan rahastus. Jakson lopulla nähdään myös uusi logo paidassa, mannekiinina toimii Antti Erkinjuntti (kohdasta 43:20 eteenpäin). Studion taustalla on normaalin värinen logo valkoisella pohjalla sekä valkoisella piirretty logo mustalla pohjalla. Veikkaan, että valkoinen versio nähdään mustissa lauantaipaidoissa. Pelicans on pelannut jo pitkään lauantain kotiottelut mustissa, logottomissa paidoissa mihin on ollut kirjoitettuna seuran nimi. Ehkä ensi kaudella niissä on pelkkä logo ilman seuran nimeä?

Kokonaisuutena Pelicans TV:n uusin jakso jätti erittäin hyvän fiiliksen. Lahtelaisessa urheilussa on todellakin aika siirtyä siihen vaiheeseen missä voiton tavoittelu on sallittua ja on täysin OK sanoa se ääneen. Ja ilman, että kukaan sitä ihmettelee. Petri Matikainen sanoi jo joulukuussa että joukkue tavoittelee mestaruutta. Sitä ei tullut viime kaudella, mutta se tulee vielä. On hyvä, että seurajohto myös tukee tätä tavoitetta ja on siinä yhdessä mukana laittamalla taustat kuntoon. Vastuu onnistumisesta on myös iso, ja odotan luottavaisena vastinetta puheille.

Jaksossa käytiin läpi monia eri osa-alueita ja niihin tulevia parannuksia. Pelillisen menestyksen lisäksi mennään eteenpäin myös kaukalon ulkopuolella oheistapahtumissa ja hallin käytössä. Kirjoitin aiemmin keväällä Pelicansin ottelutapahtumasta. Tällä hetkellä on ainakin kehitteillä mobiilisovellus, jolla voi tilata matsievästä suoraan omalle paikalle. Palvelua on ainakin testattu viime kaudella parissa halissa, mutten ole kuullut kommentteja miten se on toiminut. Idea on kyllä tervetullut ja jos se on tarpeeksi jouheva ja helppo, olen kiinnostunut. Oma toiveeni on, että kausikortille ladattava saldo olisi myös mobiilisovelluksen käytettävissä, jolloin nykyisten maksutapojen rinnalle ei tarvittaisi enää uutta. Kausikortilla voi jo maksaa kätevästi useassa hallin pisteessä.
Raitahuivia. Tutut värit eivät muuttuneet.
Yksi asia jäi kuitenkin vaivaamaan minua: ohjelmassa kukaan haastatelluista tai haastattelijoista ei maininnut sanallakaan Pelicansin somea. Se nimittäin kaipaa parannusta ja pian. 

Tällä hetkellä Pelicans tuottaa somekanaviinsa ja nettisivulle sisältöä minusta ihan sopivalla tahdilla. Esimerkiksi nyt on julkaistu erittäin laadukasta juttusarjaa pelaajista sekä kesäharjoittelusta. Ongelma on vuorovaikutuksen ja reagoimisen puuttuminen lähes täysin. Se on kuitenkin somen idea ja suola, eikä mikään jääkiekkojoukkue voi olla siellä pelkästään sisältöä tuottavana tekijänä. Satunnainen tykkäys, retwiittaus tai kuvan jakaminen Instagramissa ei vain riitä. Somessa pitää olla läsnä. 

Eilen kokeilin kepillä jäätä ja pyysin logon julkistamisen jälkeen Twitterissä sellaista versiota logosta, mitä voisin käyttää tässä blogissa. En ainakaan silloin vielä löytänyt sitä tai ohjeistusta Pelicansin kotisivulta. Tällä hetkellä se on siellä, mutta päätin jo käyttää päivän lehdestä napattua kuvaa kun twiittiin ei vastattu. Pointtini on, että varsinkin silloin kun julkaistaan jotain minkä tiedetään aiheuttavan puhetta ei somekanavia voi sulkea heti sen jälkeen. Tottakai siellä liikkuu paljon myös törkyä, mutta asiallisiin kommentteihin pitäisi reagoida aina. Ja tämä ihan meidän kaikkien fanien puolesta, ei vain omastani. 

Pelicansin paras someteko tähän mennessä on ollut Pelicans Live -tilin luominen Twitteriin syyskuussa 2013. Muut liigajoukkueet ovat perustaneet omat tilinsä otteluiden livetwiittaukseen paljon myöhemmin.  Viime kaudella oli muutamia hetkiä, jolloin huomasin toivomaani aktivoitumista somessa ja ajattelin, että nyt se hetki sitten on vihdoin koittanut. Vaan ei, ei vielä. Toivottavasti viimeistään syksyllä. Tiedän, että seuran toimistolla on yksi, kaksi, ainakin muutama henkilö jotka tiedostavat asian. Mutta ymmärretäänkö Pelicansissa somen merkitys tarpeeksi korkealla johtoportaassa? Se minua huolestuttaa, sillä haluan oman joukkueeni hoitavan asiat esimerkillisesti myös tällä kaukalon ulkopuolisella tontilla. 

Nyt kun juhannussää on ainakin täällä Lahdessa viileä ja ripsii vettä, on helppoa esittää toinenkin kaino toive: 

Voisiko jo olla syyskuu? :)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kolmen ällän ystävä, kiitos kommentistasi! :) Bloggeriin pukkaa niin paljon anonyymiä roskapostia, että jouduin sulkemaan kommenteista sen vaihtoehdon.